Followers

Pages

Sunday, November 24, 2013

Bertaubatlah...




Sebelum Terlena...



Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri

Yang kerdil lemah yang bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayah Mu

Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu membasuhi dosa ini

Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosa ku
Tak daya ku pikul sendiri

Hanyalah rahmat dan kasih sayang Mu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirah Mu
Andainya esok bukan milik ku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

Sebnelum berangkat ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan raga ku

Selimut diri ku
Dengan sutra kasih sayang Mu
Agar lena nanti ku mimpikan
Syurga yang indah abadi

Pabila ku terjaga
Dapat lagi ku rasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi oh Ilahi

Disepertiga malam
Sujud ku menghambakan diri
Akan ku teruskan pengabdian ku pada Mu

-hudadzul-


Friday, November 15, 2013

Now, i'm coming back...:)


Assalammualaikum w.b.t... Alhamdulillah ke hadrat Ilahi kerana diberi kesempatan kita masih dapat bersua di sini... Disebabkan terlalu lama ana menyepikan diri, biarlah ana ta'aruf diri ana semula sebagai memulakan balik life baru dalam blog ni...

Wa bismillah, nama diberi Nurulhuda binti Dzulkifli... Korang boleh panggil ana Huda... atau Kak Huda bagi yang muda dari ana...cewaahh...hehe. Sori taw... Ana jenis yang x suka formal sangat exceli... Terase cam hipokrit plk... :) Ana asal orang 'Ganu'(Terengganu)..he...Dan sekarang alhamdulillah ana dh sambung ke peringkat ijazah di UiTM Shah Alam dengan mengambil kursus Matematik Pengkomputeran, dan kini ana sudah berada dalam semester 6 yang in shaa Allah akan berakhir pada pertengahan bulan Januari 2014 nanti... Nak kate akhir sem, xjugak sbb ana mesti apply latihan industri dulu before grad... Alahai...cepat bebenor pikir kn... Sem 6 x abis lagi.. Itupon, if kalau ada rezeki x sangkut pape sem ni, in shaa Allah impian ana Allah akn dipermudahkan lah kn,kn,kn...

Agak kusut sepanjang sem ni... Banyak komitmen itu ini... Asyiklah mngeluh... Astaghfirullah al-'aziim.... Bile dh banyak mende nk kena pikir ni, sampai ana sendiri x reti nk manage masa... Penyakit ana ni xleh nk multitasking sume mende dlm satu masa... Dari diploma sampai lah sekarang...Hmm... X tau nk improve cane dah... Kebluran pon kuat jgk ana ni... Sabo je la bagi sape2 yang biasa dengan ana tu kan... Sem ni kalau se hari x nangis memang x sah... Teruk kan... Everything dah x terjaga... Makan, minum, pakai, kesihatan sume tu dah x terjaga.... Teruk ase sem ni.. Tapi itu sume dugaan kan... Even macam ni keadaan nye pon, ana tetap cube dan dlm proses utk improve diri ana ke arah yang lebih baik... In shaa Allah.. Doakan ana yep,yep,yep...:)

-hudadzul-


Warna-warna cinta...^_^

Mereka berkata
Hidup perlukan cinta
Agar sejahtera aman dan bahagia
Andai tiada atau pudar warnanya
Meranalah jiwa gelaplah dunia

Warna-warna cinta
Yang terlukis di hatimu
Semat pada senyuman dan tangismu
Agar mewarnai
Jiwamu yang tulus
Seperti sang pelangi selepas gerimis

Mereka berkata
Cinta itu merah
Mengalir bersama titisan yang sempurna
Cinta berharga bila sudah tiada
Menjadi sejarah yang mungkin kan di lupa

Apa warna cinta
Bila hidup sengketa
Kabur warnanya

Warna-warna cinta
Yang terlukis di hatimu
Semat pada senyuman dan tangismu
Agar mewarnai jiwamu yang tulus
Seperti sang pelangi selepas gerimis


-hudadzul-


Rencana Allah...

RENCANA ALLAH itu BAIK

Saat hati berkata " INGIN ", namun ALLAH berkata " TUNGGU".
Saat AIR MATA harus menetes, namun ALLAH berkata " TERSENYUMLAH ".

Saat segalanya terasa " MEMBOSANKAN ", namun ALLAH berkata " TERUSLAH MELANGKAH ".

Kita merancang, Allah juga merancang..
Tetapi perancangan Allah lebih baik..

Allah menitipkan kelebihan di setiap kekurangan

Menitipkan Kekuatan di setiap kelemahan

Menitipkan Sukacita disetiap dukacita

Menitipkan Harapan disetiap keraguan

Allah berjanji semua itu akan INDAH PADA WAKTUNYA...



Saturday, November 24, 2012

Bersangka Baik Please....^_^



~Hari ini mungkin dia TIDAK BERTUDUNG, esok lusa mungkin dia adalah yang paling IKHLAS MENUTUP AURATNYA~
~Hari ini mungkin dia seorang yang KAKI MENGUMPAT DAN MENCELA, esok lusa mungkin dia adalah yang PALING LEMBUT BICARANYA~
~Hari ini mungkin dia seorang yang INGKAR kepada Allah SWT, esok lusa mungkin dia adalah yang PALING ISTIQAMAH melaksanakan QIYAMULLAIL kala kita semua sedang LENA~



p/s : Kita TIDAK PERNAH TAHU danTIDAK AKAN TAHU..tugas kita bukan me'NERAKA'kan orang..tetapi, MENGAJAK MANUSIA ke jalanNya dan SALING MENDOAKAN..maka, JANGAN HINA permulaan seseorang kerana kita TIDAK TAHU bagaimana PENGAKHIRANNYA..♥

 -hudadzul-


Memang Allah Sengaja???

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH..

Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.

Wahai sahabat dan diriku yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan perintahNya, dan meninggalkan laranganNYA. PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..♥


Thursday, November 22, 2012

Pencuri???


p/s: ku masih menanti dan terus menanti...  mudah-mudahan Allah hadiahkan aku seorang imam utkku yg soleh yg mane tika aku memandangnye, aku selalu mengingatiMu, ya Rabbi.. Walau siapa pun dia, aku redha.. Sesungguhnye Allah sahaja yg maha mengetahui segala isi hati ku...

-hudadzul-


Saturday, October 27, 2012

Cukuplah Menangis....='(

Allah....
Hasbiyallah....Hasbiyallah.....Hasbiyallah....
cukuplah.... cukuplah wat aku menangis, ya Allah...
kenapa dgn aku???
kenape dgn aku ya Allah....
 slhkah aku???
setiap kali aku terase imanku goyah,aku lemah...
aku pasti menangis...
sakit kah aku ni ya Allah???

kesian kewage aku...
susah pyh risaukn aku...
aku cube kuatkn diri aku...
tapi aku x mampu menahan sorg diri...

andai aku luahkn sumenye, kwage aku mesti risau lagi sal aku...
lau aku jelaskn masalah aku, ade yg mrh2...
aku nk mengadu kat sape?
x dop sape yg dpt bantu hapuskn air mata ni...

aku cukup letih hidup mcm ni...
ape sakitku ya Allah...
bantulah aku...
aku cuma tersyg hambaMu yg satu tu je...
aku cume teringin nk bersama die je...
tapi nape dugaannye serumit gini ya Allah...
betapa hebat Kau uji ku ya Allah...

aku tau ni salah satu teguran dari Mu...
pulihkan aku ya Allah...
pimpinlah aku tuk jadi wanita solehah...
jauhkan lah aku jatuh krn lelaki...
bantu aku ya Allah...

skang aku cuma bergantung padaMu...
aku cuma bergantung pada kasih sygMu...
tiada lagi hamba2Mu yg laen yg dpt menandingiMu...

aku sygkn kwage aku...
kurgknlah bebanan mereka...
permudahkan segala urusan mereka...
jgn kerana aku,mereka sakit...
perkenanknlah segala doaku selama ni ya Allah...
hapuskanlah air mataku lau selain dr krn Mu....
hasbiyallah.....='(






Sunday, September 30, 2012

Hati oh Hati...


-hudadzul-

 

Berterima kasihlah.. :)

 
Berterima kasihlah kepada insan
yang pernah kecewakan
dan sakitkan kita,
sebabnya dari kekecewaan itu,
kita menjadi hebat..
Sakit itu penawar bagimu.. :)

-hudadzul-




Pesanan Buat Mereka yang Dah Kawen..^_^

"Ketika isteri sedang marah-marah, si suami kena sabar.. jangan lawan, biarkan dia, kalau lawan boleh mengundang perbalahan.. hadapilah karenah isteri dengan baik.. jangan lawan belaka dan jangan ikut belaka, kerana isteri memang "kurang akalnya". Wanita ni lemah, kalau lawan mesti menang lelaki.. mengalah bukan bererti kalah.."

(sedutan dari kitab Muhimmah)


-Ustaz Azhar Idrus-



   


Perempuan yang perlu cerewet...=)

Seharusnya lelaki tidak harus meletakkan piawaian yang terlalu tinggi untuk calonnya. Kerana jika IMANnya hebat, maka dia akan memimpin dengan baik, tidak kira siapa pun yang akan menjadi MAKMUMnya...



Yang harus cerewet adalah wanita. Kerana dia sedang memilih calon IMAMnya. Dan sudah pasti, dia mahukan calon IMAM yang mampu membimbing dengan baik. Kerana memilih bakal IMAM, lebih penting dari memilih bakal MAKMUM...



-hudadzul-


Jangan Putus Asa Ye....=)

Jangan putus asa jika Allah SWT menunda apa-apa yang kamu sukai...
Jangan bersedih hati...
Tapi bersabar dan tersenyumlah...
Kerana DIA berfirman dengan penuh
kasih sayang...




-hudadzul-




Satu Amanah....(^_^)

video
Dengan BismilLah ku bermula
Bingkisan hati buatmu teman
Yang dikasihi
Kita bersama dalam satu ikatan
Bermula episod hidup di dunia ini

Ku harap hanyalah di dunia
Dirahmati dan diredhai
Selamat sejahtera di Syurgawi

Oh Tuhan satukanlah
Hati kami dalam mencintai
Redha atas ujian diberi
Jauhkanlah kami
Dari rakus mengejar duniawi
Hidup mati biarlah untuk-Mu
Harap dunia hanya di tangan
Bukannya di hati ‘tuk dicintai

Kita dicipta sebagai khalifah
Bersama kita hidup untuk-Nya
Kita dicipta di dunia fana
Ada amanah yang tersedia

“Oh Tuhan..
Kita laksana bersama
Amanah dari-Nya demi
Memburu cinta dan harapan”

Tuhan itu harus diutama
Dari segala kepentingan dunia
Bergandingan kita untuk
Memburu cinta-Nya
Oh cinta-Nya

“Tuhan .. Kau satukanlah hati-hati
Memohon kasih-Mu oh Tuhan
Dalam mengharap redha
Dari-Mu..”

“Hanya di dunia
Kita harapkan, kita dambakan
Selamat sejahtera, bahagia..”


Saturday, July 21, 2012

Keputusan Penempatan Kolej...^_^

...Alhamdulillah...
...Alhamdulillah...
...Alhamdulillah...
..Mudah-mudahan tiada perubahan lepas ni..
...aminn...


Monday, May 28, 2012

Duhai Iman..............



Iman itu tidak pernah hadir di saat hati menyenangi dunia
Iman jugak tidak akan lahir dari hati yang telah dihiasi dengan keindahan harta
Tetapi iman itu terbit tika malam semakin pantas menyinsing waktunya, mencari dan tercari sekeping hati yang menangis dosa-dosa yang membelenggu diri di saat dahi menyembah ke bumi, sementara teman yang lain terus sibuk mencari mimpi yang menghijab diri dari "Nur Ilahi"

-Allahu Rabbi-


Bila ku renung balik.....
Macam mane aku nk tlg agamaMu ya allah andai iman ku sendiri lemah???
Allahu rabbi.... aku nk berubah.... aku nk berubah.... bantulah aku... aku nk tlg agamaMu... kuatkan lah aku.. kuatkanlah umat yg memperjuangkan agamaMu ya Allah.... 

TAKBIR.....!!!!  ALLAHU AKBAR....!!!




Sunday, April 22, 2012

Ya, Allah...Seandainya aku.....

yang ikhlas,
anakmu,hudadzul



Pentingnya tidor bile mata mengantuk....^_^

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan dari Aisyah bahawa Nabi telah bersabda:

"Jika salah seorang di antara kamu berasa mengantuk, hendaklah kamu tidur sehingga hilang rasa mengantuknya. Jika sese...orang bersembahyang ketika mengantuk bermungkinan dia membaca istighfar sedangkan sebenarnya dia sedang mencaci dirinya sendiri."

Dalam sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda' yang, di antaranya, tidak mahu tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman, sahabatnya, telah menegurnya dengan berkata:

"Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya." Ketika Nabi mendengar perkataan Salman, Baginda berkata:

"Benarlah Salman." (Bukhari)

Dalam hadis yang lain diceritakan bahawa Baginda Nabi telah memasuki Masjid dan ternampak seutas tali yang merentangi dua tiang. Selepas bertanya, Baginda diberitahu bahawa tali itu adalah kepunyaan Zainab agar dia dapat berpaut kepadanya ketika keletihan melakukan sembahyang. Nabi pun terus mengeluarkan arahan:

"Buka tali ini! Hendaklah salah seorang di antara kamu bersembahyang ketika dirinya cergas, dan ketika sudah mengantuk hendaklah tidur." (Bukhari-Muslim)

Semua ini menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan produktiviti yang berkualiti dalam setiap amalan. Ia juga menampakkan tentang perkaitan di antara produktiviti dan kualiti dengan tahap kecergasan diri seseorang.

Tidur siang pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya.

Di dalam kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang pernah dilakukan oleh Nabi: "Tidur yang sedikit di waktu tengahari (qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya."

Imam Al Ghazali di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata:

"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum gelincir matahari untuk solat zohor."


Sunday, February 12, 2012

Cinta itu fitrah atau fitnah???

Jangan disalah ertikan tentang cinta yang berlabuh...
kerana cinta itu adalah Fitrah manusia yang dikurniakan Allah kepada setiap hambaNYA..Tapi janganlah terlalu berlebih2 mncintai seseorang yang belum tentu lagi jadi milikmu...Kerana ketetapan Allah tidak dapat kita duga, mungkin esok telah tiada untuk kita, maka kemanakah dosa2 yang kita lakukan akan dibawa???

" Cinta adalah Fitrah, dan fitrah perlukan hidayah.Jika tidak, maka fitrah menjadi fitnah"...



Mengumpat????

Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat catatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya di dunia. Maka dia berkata kpd Allah, "Wahai Tuhanku, dari manakah datangnya kebaikan yg byk ini, sdgkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab :
"Semua itu kebaikan(pahala) org yg mengumpat engkau tanpa engkau ketahui."

p/s: fikir2kan lah lau ase2 nok mengumpat org len....pesanan buat diri ana jugek..=p


Friday, February 10, 2012

Istikharah Cinta.....♥

video

Sape nak dengar???cikit je ni...^_^


Firman Allah swt dalam surah Al-Ahzab, ayat 59 maksudnya....

"Wahai nabi, katakanlah kepada isteri2 kamu, anak2 perempuan kamu dan kepada isteri2 org mukmin, hendaklah mereka melabuhkan JILBAB mreka keseluruh tubuh, yg demikian itu supaya mereka mudah dikenal dan mereka tidak diganggu, Allah maha Pengampun, lagi maha Penyayang".

p/s:bagi kaum hawa, jom kite tukar imej kite ke arah yg Allah perintahkan....^_^



-I LOVE ALLAH-



Tuesday, January 24, 2012

Saturday, December 31, 2011

Ujian Allah......

-Allah menguji keikhlasan hati kita bila kita bersendirian....
-Allah memberi kedewasaan bila kita ditimpa masalah....
-Allah melatih kita dgn kesabaran dlm kesakitan....
-Allah x pernah mengambil sesuatu yg kita sayang KECUALI dgn menggantikannye dgn yg LEBIH baik....

-Semoga sentiasa diberkatiNya-



Lapan perkara.....???


Sayyidina Abu Bakar berkate:
"Terdapat 8 perkara yg menjadi perhiasan kpd 8 perkara:-

1-menjaga perkara yg haram,perhiasan kpd yg fakir
2-syukur perhiasan kpd nikmat
3-sbr perhiasan kpd bala
4-tawaduk perhiasan kpd kemuliaan
5-berlemah lembut perhiasan kpd ilmu
6-merendah diri perhiasan kpd org yg berckp
7-meninggalkn riak perhiasan kpd kebaikan
8-khusyuk perhiasan kpd sembahyang"

jom sama-sama beramal...^_^


Saturday, November 26, 2011

Myvi Oren.....♥

hehe
mesti pelik kan...
tetibe nk post sal kete...
padahal x minat pon kete2 ni...
tp kn...
kete myvi oren ni la yg mbuatkn ku teringat balik kenangan2 lalu...
asal nmpak je kete myvi oren ni kat mane2 sklipon,
kompom tringat mase2 lalu...
rindu sgt waktu tu.....♥



Wednesday, November 23, 2011

Kasih Sayang Mu Tak Pernah Berkurang...


Alhamdulillah wassyukurillah....♥ ♥ ♥
i love u soooo much....!!!hehe
kali ni aku dpt rasakan betapa Kau masih menyanyangiku walau dh byk dosa yg aku buat tak kesah la samada yg aku sengajakan atau yg tak aku sengajakan....

ku ingin sekali panjatkan rasa syukur padaMu coz aku merasakn bhwa kali ni aku dpt merasakn Kau telah memakbulkan sedikit sbyk doaku...♥
walaupon aku kdg2 alpa padaMu,namun Kau masih tetap mendengar rintihan dari hambamu ini...huhu

Dari satu bab ke satu bab kau hadiahkn aku dugaan...tp aku juga ingin memohon ampun padaMu coz aku x lah sekuat yg dijangkakn...pada awal kau uji aku,aku mengeluh n ada juga aku sampai tahap merasakn Kau ingin menarik balik kenikmatan yg tlh aku kecapi selama ni...n mcm2 lagi lah sampai aku seolah2 x dpt menerima ketentuan dariMu...maafkn aku yg Allah...

Namun...dgn berbagai cobaan dan dugaan yg Kau kurniakan padaku,mungkin dpt membuat aku lbh matang dan terus matang utk tempuhi khidupan di muka bumi ni...kalau kau jatuhkn aku sekalipon,aku tau,mgkin Kau nk jga hatiku agr x terpesong dariMu...kdg2 aku pernah terfikir...andai lah aku lgsung x diberi dugaan atau ujian,bgaimana utkku tahu bhwa Allah masih syg x pada aku???mgkin juga aku blh hanyut brda lam sandiwara dunia ni kan...na'uzubillah...

papepon,kau peganglah hatiku...moga Kau sentiasa mmbri petunjuk n hidayah setiap mase...uhibbullah jiddan2!!!Allahu akbar!!! ♥ ♥ ♥


Tuesday, November 22, 2011

Bayangan Aneh....

Semenjak , due menjak ni..ade je bayangan yg ntah pape terlintas kt mata ni...
pe yg nk dimaksudkan kt cini,
bkn bayangan yg x elok or something like dat oke....
tapi....
bayangan yg menakutkn yg blh mmbuatkn diri ni lemah semangat ckit...
bkn stkt ckit...
ciap leh effect x dpt tido lagi...
adoyai...

nk dikongsi citer...
ptg td...sdg ujan shok turun dgn lebatnye...
duduk lah diri ni sengsorang lam bilik mengadap laptop...
tgh2 internet ngoh loading...
tibe2...
jeng...jeng...jeng....

punyelah ternpk bayangn ala2 berbentuk mata camtulah yg terukir kt laptop...
hasil pantulan seolah2 "objek" tu ade kat blkg sy...
maybe tu corak selimut or something like dat...

tp gane2 pon,waktu tu ape lagi....
menggeletar seluruh badan....
lgsung bgn dr kerusi n berdiri...
lame jgk la tercegat sambil mengadap blkg dr tmpt yg sy duduk td...
hati mula ase cemas n lemah semangat...
dgn menggeletarnye...
lgsung call seorg teman...

tp....
teman tu x angkat2 plk panggilan...
byk kali call...
tetap x agkt...
mkin x akgt,mkin kuat plk nangis...
ase mcm teramat lah tkt...
sampai tahap ase nk marah pon ade...
"why x angkat telepon??!!"
punyelah tkt yg amat yg mmg memakan mse lame jgk la menggeletar bdn2...
makin la tkt tmbh2 lagi duk sorang2 je kat umah...
aiyaaaa....
tp akhirnye,alhamdulillah....teman itu pon agkt jgk akhirnye...
terus keluar dr bilik n pegi duduk dpn pintu umah...
pe lagi....jerit la kuat hati...
tkt punye maaa....

tp alhamdulillah...xlame lps tu...dgn sdikit ayt2 kursi n selawat ckit,dpt melegakan hati yg lemah semangat nihh....
susah kn lau jd penakot sgt...
huhu...papepon,kena igt,Allah taala sentiasa menjaga kita...
tu yg sy cube semat lam diri ini yg serba penakot ni...


Empat Perkara Sebelum Tidur...=)

Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu :

1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir
3. Sebelum para muslim meredhai kamu
4. Sebelum kaulaksanakan haji dan umrah...."

Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"

Rasul tersenyum dan bersabda :
"Jika engkau tidur bacalah :

1.Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an
2.Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat
3.Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu
4.Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"


~sama2-samalah kite beramal~
(^_^)



Tuesday, November 1, 2011

Salam Aidiladha yg bakal menjelma...=)


Sayang kamu,duhai sahabat2ku....

walaupon lama tak bersua,namun alhamdulillah Allah kasi kesempatan untukku merasai betapa manisnya ukhwah persahabatan kite yg telah kite jalinkan bersama....syg kamu abdan abadaa becoz of Allah...(^_^)

Love you, ya Allah.....

Thursday, October 27, 2011

Sensitifnye aku makin menguasai diri....huhu

Aku sendiri pon x tau pe dgn aku mlm ni... sedih yg x berpunca....
mengape?? and ape yg aku fikirkan?? sampai aku sensitif sgt...
aku........
aku x tahu nape.....
aku jadi nak nangis tibe2....
bkn akn sebab sesuatu....
mslhnye yg buat aku tertnye2....
aku nangis krn pe???
nape aku nk nangis....???
aku x tau nape mlm ni aku gini???

nangis and nangis and nangis...........
huhuhuhuhu='(

mungkin sbb aku terlalu byk pikir kot..


ya Allah....
peliharalah aku....='(

Rindunye kat blog ku...huhu




Saturday, January 8, 2011

Limaaza Qolbu Ku Mudah Sedih???huhu

maybe malam ni coz aku x dapat nikmat tidor kot...huhu. So,wujudlah keboringan dalam diri ni...

mungkin jugak aku sentiase sorang2 tike waktu gini op....In fact,aku tau Allah taala sentiasa menemani aku dan sentiasa setia dengan ku...So,when dis happened,aku layan diri aku sorang2...

tapi kengkadang aku rase sedih...huhu

x tau lah... x dapat nak diungkapkan...
maybe diri ni mudah tersinggong kot...
mungkin aku banyak dosa kat orang lain...maafkan insan ini ye...huhu

papepon...

andai banyak masalah timbol , hati ni sedih or pilu or mungkin disebabkan sentuhan Allah taala nak kasi kat aku supaya aku dapat muhasabah diri aku , aku akan cuba senyum...
walaopon susah , idop mesti diteruskan...


Demam Lagi.....huhu='(

Hitung punye hitung , aku pon dah x tau berape lame aku demam sebonarnye...huhu
kejap cam panas makin surut , kejap cam naek balik...adoyaiii....awat manje sangat badan aku ni....

TOP SUKE...!!!

TOP SUKE...!!!huhu


papepon , idop mesti diteruskan jugop...petang ni nak gi kolej...lau x semboh jgk , wat eve lah...belajo totap belajo...huhu. Mungkin ni ujian Allah taala untuk aku kot...kot2 aku ade wat dose ke sampai Allah nak kasi aku musibah cikit dengan cara tarik nikmat kesihatan hok tuhan bagi mula2 tu kan...

...muhasabah diri balik...

Wednesday, January 5, 2011

Tiada Tuhan Melainkan Allah...(^_^)

Mungkin kerana kita leka . Sekali pena terlepas dari genggaman , ucapan "oopps" mendahului Ya Allah..
Bila perut kenyang , "ha..kenyangnya" mengatasi Alhamdulillah..
Bila diri terpegun dengan keindahan alam , Subhanallah tertutup oleh "cantiknya"..
Bila dikunjungi berita malang "kasihannya.." terucap kerana kita lupa pada innalillahiwa inna ilaihirajiuun..
Kadangkala kita lupa kerana kita terbiasa..
Tapi ingatlah agar bila izrail mendekati kita,biarlah ucapan lailahaillallah menjadi juara mengatasi segala kata...

wallahu a'lam(^_^)

Tuesday, December 28, 2010

Current Penginapan......hek3=)


Alhamdulillah.....setelah banyak gembar gembor pasal pertukaran bilik or nape2 lah hok buat pikiran ku puseng semenjak dua menjak nih,alhamdulillah....dengan pertolongan Allah taala nak memudahkan aku dan kedua mak ayah aku,akhirnya pihak kolej memberi aku kesempatan tuk stay jadi penghuni redang lagi dehh........epi bangat sihh.......hehe
dah la kali ni blok aku dekat dengan dewan makan...
dengan dengan koperasi redang...
dekat dengan dobi....
tambah2 lagi surau....
.........Alhamdulillah.........

tapi kan,mintak2 la ura2 pasal kolej redang nak digabung siswa siswi tu rekaan je kan...
ade ke patot....kalau lah menjadi statement tu,memang mengarot lah...
eii...malaz je nak ngate macam2...
x baek kan...hehe

papepon,nauzubillah lah jadi gitu.........
(^_^)